معافیت‌های گمرکی:

مبادلات بازرگانی مناطق با خارج از کشور و یا با سایر مناطق ویژه اقتصادی و مناطق آزاد تجاری- صنعتی پس از ثبت در گمرک از حقوق گمرکی، سود بازرگانی و همه‌ی عوارض ورود و صدور تحت هر عنوان معاف بوده و مشمول محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های مقررات واردات و صادرات به استثنای محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های قانونی و شرعی نمی‌شود و مبادلات بازرگانی مناطق با سایر نقاط کشور تابع مقررات صادرات و واردات است.

اهم معافیت‌ها و قوانین گمرکی در منطقه ویژه اقتصادی لامرد:

ورود کالا از منطقه ویژه برای مصرف داخلی تابع مقررات صادرات و واردات خواهد بود و صدور کالا از این منطقه بدون هر گونه تشریفاتی صورت می‌گیرد.

-ورود کالا از خارج از کشور یا مناطق آزاد تجاری-صنعتی به منطقه ویژه، با کمترین تشریفات گمرکی و ترانزیت داخلی کالای وارد شده به منطقه بر اساس مقررات مربوطه صورت می‌گیرد.

-ورود کالای تولیدی در منطقه ویژه اقتصادی لامرد به مناطق واقع در مبادی ورودی کشور بدون هرگونه تشریفات گمرکی خواهد بود.

-کالاهایی که از خارج و یا از مناطق آزاد تجاری-صنعتی یا مناطق ویژه دیگر به منطقه وارد می‌شوند، می‌توانند بدون هرگونه تشریفات گمرکی از کشور خارج شوند.

-صاحبان کالاهای وارد شده به منطقه ویژه لامرد می‌توانند تمام یا قسمتی از کالای خود را به منظور ورود موقت به داخل کشور به گمرک اظهار و طبق مقررات مربوطه ترخیص نمایند.

-در صورتی که پردازش کالاهای وارد شده به منطقه به میزانی باشد که موجب تغییر تعرفه گمرکی کالاهای مذکور شود، میزان سود بازرگانی مربوط به کالاهای فوق برای ورود به سایر نقاط کشور تنها معادل سود بازرگانی مواد اولیه و قطعات وارداتی بکار رفته در آن، محاسبه و دریافت خواهد شد.

-واردکنندگان کالا به منطقه می‌توانند تمام یا قسمتی از کالای خود را در مقابل قبض انبار تفکیکی قابل معامله که توسط مدیریت منطقه صادر خواهد شد به دیگران واگذار نمایند؛ در این صورت دارنده قبض انبار تفکیکی صاحب کالا محسوب خواهد شد.

-مدیریت منطقه ویژه اقتصادی لامرد مجاز است حسب درخواست متقاضی، صدور گواهی مبدا برای کالاهایی که از منطقه خارج می‌شوند را با تایید گمرک ایران اقدام نماید.

-همه‌ی کالاهایی که برای تولید یا ارائه خدمات مورد نیاز منطقه ویژه وارد می‌شوند، از شمول و مقررات عمومی صادرات و واردات مستثنی هستند؛ واردات کالای مذکور به سایر نقاط کشور تابع مقررات صادرات و واردات خواهد بود.

– مبادلات بازرگانی مناطق با خارج از کشور و یا با سایر مناطق ویژه اقتصادی و مناطق آزاد تجاری- صنعتی پس از ثبت در گمرک از حقوق گمرکی، سود بازرگانی و همه‌ی عوارض ورود و صدور تحت هر عنوان معاف بوده و مشمول محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های مقررات واردات و صادرات به استثنای محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های قانونی و شرعی نمی‌شود و مبادلات بازرگانی مناطق با سایر نقاط کشور به استثنای مناطق یاد شده در فوق تابع مقررات صادرات و واردات است.

تبصره 1- کالاهایی که برای به کارگیری و مصرف از سایر نقاط کشور به مناطق حمل می‌گردند از موارد نقل و انتقال داخلی کشور است. ولی صادرات آنها از مناطق به خارج از کشور تابع قانون مقررات صادرات و واردات مصوب 4 مهر 72 است.

تبصره ۲: کالاهای صادراتی که تشریفات صدور (اعم از بانکی و اداری) آنها به طور کامل انجام شده پس از ورود به منطقه صادرات قطعی تلقی می‌گردد.

تبصره ۳: مواد اولیه و قطعات خارجی وارد شده به مناطق که برای پردازش، تبدیل، تکمیل یا تعمیر به داخل کشور وارد می‌شود تابع مقررات ورود موقت بوده و پس از پردازش، تبدیل یا تکمیل یا تعمیر برای استفاده در منطقه بدون تنظیم اظهارنامه و پروانه صادراتی یا حداقل تشریفات گمرکی به مناطق مرجوع و تسویه می‌گردد.

-ورود کالا به صورت مسافری به هر میزان از منطقه به سایر نقاط کشور ممنوع است.

-مواد اولیه و قطعات خارجی به کار رفته در کالاهای تولید یا پردازش شده مشروط به پرداخت حقوق ورودی مجاز و در حکم مواد اولیه و قطعات داخلی است.

سود بازرگانی منظور شده در حقوق ورودی خودرو و قطعات منفصله آن با رعایت ماده (۷۲) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت مصوب بیست و هفتم بهمن ماه سال 1380 می‌باشد.

-گمرک جمهوری اسلامی ایران مکلف است تقاضای صاحبان کالا را برای ترانزیت کالا و حمل مستقیم از سایر مبادی ورودی به مناطق، پذیرفته و تسهیلات لازم را از این جهت فراهم نماید.

-مهلت توقف کالاهای وارد شده به منطقه با تشخیص مدیریت منطقه است.

ضوابط مربوط به توقف کالا در اماکن و محوطه های منطقه از طریق سازمان تعیین و اعمال می‌گردد.