صنایع پایین دست آلومینیوم

در ارتباط با بسترهایی که برای توسعه صنایع پایین دست آلومینیوم وجود دارد می توان به نکاتی اشاره کرد

با توجه به قریب الوقوع بودن افتتاح فاز نخست بزرگترین مجتمع تولید شمش آلومینیوم کشور در منطقه ویژه اقتصادی لامرد و فراهم بودن شرایط برای ایجاد چرخه صنایع پایین دست آلومینیوم لازم است پیرامون این نوع صنایع و ارزش افزوده حاصل از رشد و توسعه آنها مطالبی عنوان شود.

به منظور ایجاد ارزش افزوده بیشتر در زنجیره تولید آلومینیوم و با توجه به جذابیت های سرمایه گذاری در صنایع پایین دستی، شهرک صنایع پایین دستی ( آلوم شهر) برای ساخت قطعات و همچنین محصولات نیمه ساخته آلومینیومی در مجاورت مجتمع آلومینیوم جنوب احداث خواهد شد که بخشی از آلومینیوم تولیدی سالکو بصورت مذاب به عنوان ماده اولیه صنایع مذکور به صنایع مستقر در آلوم شهر منتقل خواهد گردید. این کار علاوه بر صرفه جویی قابل ملاحظه در مصرف انرژی باعث تشکیل خوشه صنعتی آلومینیوم در آلوم شهر می گردد. در حال حاضر شرکت هایی از بخش خصوصی برای توسعه آلوم شهر اعلام آمادگی نموده اند.

اهداف مدیریت منطقه

متالوژی ، صنایع شیمیایی، حمل و نقل، صنعت هوانوردی، صنایع دریایی، حمل و نقل ریلی، ساختمان، برق، تصفیه و گالوانیزه کردن فولاد،صنایع ماشین سازی و فهرست بلند بالایی از صنایع کوچک و بزرگی است که به عنوان صنایع پایین دست آلومینیوم شرایط مناسبی از نظر استقرار در این منطقه دارند.

در همین راستا تلاش هایی انجام شده است تا در خصوص ساخت قطعات خودرو با مشارکت بخش خصوصی امکان ایجاد کارگاه های تولید قطعات مختلف خودرو در این منطقه فراهم شود.

یکی از برنامه های راهبردی برای دست یافتن به این هدف، شناساندن ظرفیت و قابلیت های منطقه ویژه اقتصادی لامرد به صاحبان سرمایه و همچنین صنعتگران در بخش های گوناگون بوده است.

در تعامل با فعالین این صنعت ، ایجاد شهرک آلومینیوم ، کارخانه آند و پارک صنایع پایین دستی الومینیوم به عنوان اهداف مدیریت منطقه ویژه اقتصادی لامرد مد نظر است.