بهداشت، ایمنی، محیط زیست و انرژی (HSE)

به‌ دنبال پیشرفت صنعتی و ورود ماشین‌آلات به عرصه زندگی افراد و پررنگ تر شدن نقش تجهیزات و دستگاه‌ها در فرآیندهای کاری و افزایش تعامل انسان‌ها با اجزای محیط‌های صنعتی، سازمان‌ها با چالش‌های جدید و مستمری در رابطه با موضوعات بهداشت، ایمنی و محیط زیست مواجه شدند، به‌طوری‌ که تنها رعایت قوانین قدیمی موجود برای رهایی سازمان‌ها کافی به نظر نمی‌رسد، بنابراین برای نجات و اعتلای سازمان‌ها، نیروی انسانی، بقای محیط زیست و جلوگیری از خسارت وارده به تجهیزات و تاسیسات، مدیریت یکپارچه HSE برای خاتمه دادن به تمامی دغدغه‌های یاد شده پا به عرصه صنعت نهاد.

یکی از مهم‌ترین اهداف منطقه ویژه اقتصادی لامرد برای سرمایه گذاران، تامین محیطی برای تولید و توسعه ایمن و پایدار در سایه توجه به مسائل بهداشت، ایمنی محیط زیست و انرژی است. از دیگر اهداف ما در زمینه HSEE، پیشگیری از حوادث، داشتن نیروی کار سالم، محفوظ از بیماری‌ها و حوادث شغلی، محیطی عاری از آلاینده‌های زیست محیطی و استفاده از انرژی‌های پاک می‌باشد. در سالهای اخیر باتوجه به استقرار صنایع مادر و بزرگ در سایت منطه ویژه اقتصادی لامرد، مدیریت HSEE این سازمان باتوجه به دارا بودن واحد های بهداشت حرفه ای و فوریت های پزشکی، ایمنی و آتش نشانی و محیط زیست و انرژی اقدام به سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و پایش موردی از صنایع مستقر در منطقه برای ارتقای شاخص‌‎های HSEE داشته است.

اصول حاکم به گونه‌ای تدوین شده است که منطقه ویژه اقتصادی لامرد در سال 1399 موفق به دریافت گواهینامه‌های سیستم مدیریت یکپارچه IMS (ISO 9001- ISO 14001 – ISO 45001) و HSE-MS و پیاده‌سازی خواسته‌ها و الزامات استاندارد‌های یاد شده به عنوان مرجع راهنما شد.

خط مشی HSEE در منطقه ویژه اقتصادی لامرد:

1-در اولویت قرار دادن الزامات بهداشت، ایمنی، محیط زیست و انرژی در تمامی فعالیت‌ها به‌منظور به حداقل رساندن حوادث، بیماری‌ها و آسیب‌های زیست محیطی.

2-تعهد و اعتقاد قلبی مدیران و کارکنان به رعایت قوانین ملی و بین المللی در خصوص بهداشت، ایمنی، محیط زیست و انرژی.

3- شناسایی، ارزیابی، حذف یا کنترل تمامی عوامل زیان‌آور محیط کار و جنبه‌های زیست محیطی.

4-ترویج و گسترش فرهنگ بهداشت، ایمنی، محیط زیست و انرژی و ارتقای دانش و توانمندی‌های تخصصی کارکنان و مدیران برای رعایت اصول و قوانین.

5-مساعدت و کوشش برای ایجاد توسعه زیرساخت‌های مناسب HSEE منطقه و بهبود شرایط فعالیت.

6-به‌کارگیری روش‌های علمی و بهینه در استفاده و مصرف مواد و انرژی و کوشش در کاهش یا حذف ضایعات و آلاینده ها.

7-الزام شرکت به کاهش ریسک‌ها و عوامل بالقوه آسیب‌رسان بهداشتی، ایمنی و زیست محیطی ناشی از فعالیت‌ها.

8-ایجاد سیستم مشارکت کارکنان و تشویق افرادی که در بهبود نظام مدیریت HSEE نقش ایفا می‌کنند.

9-تعهد به بهبود مستمر سیستم مدیریتی.