طرح کریدور جادهای منطقه ویژه اقتصادی لامرد به بنادر جنوبی:
به دلیل محدودیت اعتبارات عمرانی در سطح کشور و باتوجه به نیاز سرمایهگذاران و کارخانههای پیش بینی شده و درحال ساخت در سایت منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژیبر لامرد برای استفاده از این مسیر به عنوان زیرساخت اصلی دسترسی به بنادر پارسیان و عسلویه نیاز بود طبق معمول و رایج کشور و باتوجه به تردد بیش از ۱۵۰ تریلی و ماشینهای سنگین و نیمه سنگین در روز علاوه بر استفاده شهروندان و شلوغی مسیر نیز آزادراه لامرد-پارسیان با سرمایهگذاری بخش خصوصی با مشخصات اولیه سه خط رفت و سه خط برگشت تعریف شود، از این رو با اعلام آمادگی بخش خصوصی و انعقاد تفاهمنامه و اخذ مصوبه احداث آزادراه از هیئت دولت و نهایتا انعقاد قرارداد آزادراه از سوی وزارت راه و شهرسازی با بخش خصوصی نیز عملیات اجرایی آغاز شد.
مشخصات کلی آزادراه لامرد-پارسیان
پروژه آزادراه لامرد-پارسیان طی تفاهمنامه تامین مالی و اجرا برای احداث، نگهداری و بهرهبرداری آزاد راه لامرد-پارسیان و همچنین تاسیسات جانبی آن شامل پلیس راه، اورژانس، راهدارخانه و ایستگاههای اخذ عوارضی به شماره ابلاغ ۱۵۸۱۶۳/۴۷ مورخ 25 اسفند 1395 منعقد و تصویبنامه آن به شماره ۱۶۶۳۶۵/ت/۵۴۱۵۰ ه در تاریخ 26 اسفند 1395 به تصویب هیئت وزیران دولت تدبیر و امید رسید.
طول مسیر آزادراه لامرد-پارسیان حدود ۵۰ کیلومتر (۲۴۲+۵۰ کیلومتر) است که از غرب شهر لامرد شروع میشود و پس از عبور از کوهستانی مرتفع در ۱۴ کیلومتری شمال غربی پارسیان به محور عسلویه متصل میگردد. این مسیر شامل ۱۴.۲۰۶.۰۰۰ متر مکعب خاکبرداری و ۴.۲۶۷.۰۰۰ مترمکعب خاکریزی میباشد (۲۳ درصد خاکریزی و ۷۷ درصد خاکبرداری). مجموع طول پلهای مسیر ۱۸۷۰ متر و مجموع طول تونلها نیز ۱۱۵۰ متر که شامل ۴ دستگاه به طول ۱۰۰، ۱۶۰، ۵۰۰ و ۳۹۰ متر است. عرض مسیر در هر لاین شامل دو خط می باشد که در مسیر رفت در دو مقطع به طول ۱۰.۰۹۵ متر و مسیر برگشت در ۵ مقطع و به طول کلی ۱۶.۱۰۰ متر از خط کمکی (خط سوم) استفاده شده است.
حمایت ایمیدرو از آزادراه لامرد-پارسیان
از آنجاییکه این کریدور مهم ارتباطی در جنوب غرب کشور به عنوان حلقه اتصال مناطق ویژه اقتصادی لامرد و پارسیان در استان های فارس و هرمزگان محسوب میشود و در صادرات محصول و واردات تجهیزات و مواد اولیه نقش تعیینکنندهای ایفا خواهد کرد، در همین راستا به منظور تسریع در ساخت این پروژه نیز این آزادراه در زیر چتر حمایتی سازمان ایمیدرو و دیگر سازمانها قرار گرفته است.
طرح اتصال منطقه ویژه اقتصادی لامرد به آزادراه لامرد-پارسیان
طرح ایجاد کریدور جادهای منطقه ویژه اقتصادی لامرد به بنادر پارسیان و عسلویه از طریق آزادراه (لامرد-پارسیان) و کمربندی بار و مسافر شهر لامرد تعریف شده است. موقعیت کمربندی بار و مسافر لامرد در دست مطالعه و طراحی قرار دارد که پس از اجرا، تردد خودروهای مربوط به صنایع منطقه ویژه اقتصادی لامرد به بنادر پارسیان و عسلویه از طریق کمربندی بار و مسافر لامرد و آزادراه لامرد-پارسیان، تسهیل خواهد شد و این مسیر به عنوان مسیر اصلی تردد خودروهای منطقه ویژه اقتصادی لامرد به بنادر جنوب کشور جایگزین میشود.
طرح احداث مسیر دوم شیراز-عسلویه
محور ارتباطی پارسیان – لامرد-خنج-جهرم-شیراز به عنوان مسیر دوم ارتباطی شیراز – عسلویه از سوی وزارت راه و شهرسازی مطرح است که بخش عمدهای از قطعات این مسیر در قالب پروژههایی تعریف شده و عملیات اجرایی آنها به پایان رسیده یا در مراحل پایانی تکمیلی قرار دارد که باتوجه به شکلگیری صنایع بزرگ و مادر در شهرستانهای جنوبی فارس نیز احداث این مسیر اجتناب ناپذیر خواهد بود که با مشارکت صنایع و وزارتخانههای مربوطه و درخواست مسئولان استانی و ملی شاهد تکمیل این کریدور مهم ارتباطی در افق آتی نه چندان دور خواهیم بود.
در همین راستا، تفاهمنامهای در سال 1398 به امضای «معاونت زیرساخت وزارت راه و شهرسازی» و «رئیس هیئت عامل سازمان ایمیدرو» رسید که شرح کوتاه محورهای مهم این تفاهمنامه در راستای ایجاد کریدور جادهای منطقه ویژه اقتصادی لامرد به بنادر پارسیان و عسلویه و تکمیل بخشی از پازل مسیر دوم شیراز عسلویه به شرح زیر است:
-اجرای روکش آسفالت و تعریض جاده روبروی منطقه ویژه اقتصادی لامرد(عملیات اجرایی در سال 98 و از محل اعتبارات منطقه ویژه اقتصادی به پایان رسید.)
-دو بانده کردن جاده روبروی منطقه ویژه اقتصادی لامرد با مشارکت 50 درصدی ایمیدرو و 50 درصدی وزارت راه
-اجرای تقاطع غیر همسطح ورودی و خروجی منطقه ویژه با مشارکت 50 درصدی ایمیدرو و 50 درصدی وزارت راه
– اجرای جاده کمربندی لامرد به منطقه ویژه اقتصادی با مشارکت 50 درصدی ایمیدرو و 50 درصدی وزارت راه
شایان ذکر است اجرای مفاد تفاهمنامه یاد شده در اولویت برنامههای دست اندرکاران این منطقه ویژه قرار دارد و علاوه بر مسیرهای یاد شده نیز منطقه ویژه اقتصادی لامرد به سایر محورهای مهم ارتباطی و مواصلاتی در جنوب کشور متصل است.