نیروگاه سیکل ترکیبی

نیروگاه سیکل ترکیبی ۹۱۳ مگاواتی غدیر انرژی لامرد

با توجه به اینکه یکی از سایتهای استقرارصنایع انرژی بر جنوب در شهرستان لامرد واقع شده است جهت تامین انرژی مصرف این صنایع نیاز به احداث نیروگاه می باشد. از جمله طرح های مصوب در این منطقه، احداث کارخانه آلومینیوم جنوب می­ باشد که برق تولید شده توسط نیروگاه لامرد ذیل قرارداد فروش تضمینی برق ECA به شماره ۱۴۸۶۰ مورخ ۱۳۹۱/۰۵/۰۷ فیمابین شرکت مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب (سالکو) و شرکت سرمایه گذاری برق و انرژی غدیر توسط این کارخانه به مصرف خواهد رسید.

هدف از اجرای این طرح، ایجاد واحد بلوک سیکل ترکیبی به صورت کلید در دست شامل ۲ توربین گازی کلاس F (هر یک به ظرفیت اسمی ۳۱۰ مگاوات، دو سیستم HRSG و یک توربین بخار (به ظرفیت اسمی ۲۹۳ مگاوات) جمعاً به ظرفیت اسمی ۹۱۳ مگاوات و ظرفیت عملی ۸۱۲ مگاوات با راندمان اسمی ۵/۵۸% به همراه دو پست برق ۴۰۰ و ۲۳۰ کیلوولت به روش (B.O.O) می باشد. محل اجرای طرح منطقه ویژه اقتصادی انرژی بر لامرد واقع در شهرستان لامرد استان فارس می­ باشد.

هدف طرح (کیفی و کمی)

برق رسانی به کارخانه آلومینیوم جنوب که از خط اعتباری چین تامین اعتبار شده است و تا پایان آگوست سال ۲۰۱۸ به برق نیروگاه جهت راه اندازی نیاز دارد. نیروگاه سیکل ترکیبی لامرد به عنوان تنها نیروگاه منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی بر لامرد توانایی برق رسانی به سایر صنایع مربوط به سیمان، منیزیم، پتروشیمی، صنایع فولاد و … با ظرفیت ۹۱۳ مگا وات در ساعت را دارد.

استفاده از تکنولوژی جدید نیروگاه سیکل ترکیبی با توربین های کلاس F در نیروگاه لامرد با راندمان ۵/۵۸% آلایندگی کمتر در تولید انرژی الکتریکی سالانه مشارکت بخش خصوصی در تولید انرژی الکتریکی مورد نیاز کشور پاسخگویی به نیاز رو به افزایش مصرف انرژی الکتریکی در سطح کشور در اثر رشد جمعیت و رسد صنایع کاهش تصدی گری دولت در بخش تولید صنعت برق و در نتیجه افزایش بهره وری و کارایی حضور بخش خصوصی در خودکفایی صنعت برق و از سویی دیگر آزاد شدن ظرفیت نیروگاه های مرزی جهت صادرات انرژی الکتریکی تامین برق مورد نیاز کشور ایجاد اشتغال به طور مستقیم و غیر مستقیم و بکارگیری نیروهای بومی منطقه

سایر مشخصات فنی

اولین نیروگاه کشور که با استفاده از توربین های گاز کلاس F ،دارای راندمان ۵۸.۵% خواهد بود. در این نیروگاه به دلیل بالا بودن راندمان، اتلاف انرژی کمتر و احتراق کاملتر و در نتیجه تولید آلایندگی کمتر، باعث آلودگی کمتر محیط زیست شده و از طرفی درجهرارت دود خروجی از توربین گازی که حدود ۶۰۰ درجه سانتی گراد می باشد، در بویلر بازیاب تا حدود ۱۹۰ درجه سانتی گراد کاهش یافته و آلودگی محیط را کاهش می دهد.

نحوه تأمین مالی پروژه

تأمین مالی این پروژه نیز مشابه سایر پروژه‌های B.O.O و B.O.T از دو محل آورده سرمایه‌گذاران (Equity) و وام (Debt) با نسبت‌های حدود ۱۵ درصد آورده و ۸۵ درصد وام می‌باشد. وام این پروژه از طریق بانک Export-Import چین تامین اعتبار خواهد گردید که در مرحله انقعاد قرارداد مالی فی مابین بانک صنعت و معدن (بانک عامل) و بانک اگزیم و سپس گشایش LC می باشد.

مشخصات مکانی طرح نیروگاه سیکل ترکیبی لامرد

نیروگاه سیکل ترکیبی لامرد در منطقه ویژه صنایع انرژی بر لامرد واقع در جنوب فارس احداث خواهد شد. شهرستان لامرد با ۵۶۸۳/۴ کیلومتر مربع مساحت در طول جغرافیایی ۵۲ ۵۴ و عرض جغرافیایی ۲۷ ۲۸ در جنوبی‌ترین نقطه استان فارس واقع شده‌است. به طور دقیق در ۴۰۵ کیلومتری شیراز و ۱۴۰ کیلومتری خنج قرار دارد و ۴.۶% از مساحت کل استان را به خود اختصاص داده‌ است.

با اختلاف ارتفاع ۴۰۰ متر از سطح دریا و متوسط بارندگی سالیانه حدود ۲۰۰ میلیمتر با ویژگی سیل آسا در مدت کوتاهی از سال (سه ماه سال) و تبخیر سالیانه ۴۰۰۰ میلیمتر دارای آب و هوای گرم و خشک می‌باشد، حداکثر گرما در فصل تابستان ۵/۴۹ درجه سانتیگراد بالای صفر و سردترین زمان آن ۸/۲- درجه سانتیگراد می‌باشد.

مساحت و نوع مالکیت زمین:

مساحت تقریبی زمین در نظر گرفته شده برای احداث نیروگاه سیکل ترکیبی ۹۱۳ مگاواتی لامرد در ۸/۸۴ هکتار از اراضی منطقه ویژه صنایع انرژی بر لامرد در کنار مجتمع آلومینیوم جنوب می باشد و زمین نیز تحویل و تحول شده است.

  • نوع نیروگاه: سیکل ترکیبی شامل یک بلوک (MW 913*1)
  • تعداد فازهای اجرایی: یک فاز
  • ظرفیت هر بلوک (مگاوات): ۲ واحد گازی ۳۱۰ مگاواتی (F-class) و ۱ واحد بخار ۲۹۳ مگاواتی
  • نوع واحدهای گازی: AE94.3
  • نوع واحدهای بخار: SHP-270.366
  • تعداد واحدها در هر بلوک: ۳ واحد (۲ واحد گازی و ۱ واحد بخار)
  • مصرف داخلی هر بلوک با سوخت گاز: حدود ۱۵ مگاوات
  • مصرف داخلی هر بلوک با سوخت گازوئیل: حدود ۱۷ مگاوات
  • ظرفیت نیروگاه در شرایط ساختگاه، سیکل ساده و سوخت گاز ۵۳۵،۶۹۱ کیلووات است.
  • ظرفیت نیروگاه در شرایط ساختگاه، سیکل ساده و سوخت گازوئیل ۴۳۷،۹۷۱ کیلووات است.
  • ظرفیت خالص نیروگاه در شرایط ساختگاه، سیکل ترکیبی، سوخت گاز و بدون مشعل اضافه ۷۷۰،۵۳۴ کیلووات است.
  • ظرفیت خالص نیروگاه در شرایط ساختگاه، سیکل ترکیبی، سوخت گاز و آتش اضافه ۷۹۴،۷۸۲ کیلووات است.
  • ظرفیت خالص نیروگاه در شرایط ساختگاه، سیکل ترکیبی و سوخت گازوئیل ۶۰۸،۹۲۲ کیلووات است.
  • ظرفیت خالص نیروگاه در شرایط ساختگاه، سیکل ترکیبی، سوخت گازوئیل و آتش اضافه ۶۸۹،۹۶۴ کیلو وات است.
  • راندمان ناخالص نیروگاه در شرایط ایزو: ۵/۵۸ درصد (بلوک سیکل ترکیبی)
  • راندمان ناخالص نیروگاه با سوخت گاز در شرایط ساختگاه: واحد گازی ۰/۳۹ درصد (سیکل ساده) و ۷/۵۶ درصد (بلوک سیکل ترکیبی بدون آتش اضافه) قابلیت دسترسی سال اول (Availability): واحد گازی ۹۶ درصد و واحد بخار ۹۵ درصد
  • متوسط انرژی تولیدی سالانه در شرایط ساختگاه: ۲۹/۶ میلیون مگاوات ساعت

وضعیت پست ۲۳۰/۴۰۰ کیلوولت

پس از ماهها تلاش و پیگیری مدیران و دست اندرکاران منطقه ویژه اقتصادی لامرد، پست ۲۳۰/۴۰۰ کیلوولت واقع در این منطقه به شبکه سراسری برق متصل شد. پست ۲۳۰/۴۰۰ کیلوولت واقع در سایت انرژی بر لامرد شامل دو ترانسفورماتور ۶۰۰ مگاولت آمپری می باشد که دو خط انتقال برق با ولتاژ ۴۰۰ کیلوولت جهت اتصال این پست به شبکه سراسری برق پیش بینی شده است، خط اول ۴۰۰ (کیلوولت) به طول تقریبی ۱۱ کیلومتر به شبکه سراسری عسلویه ـ لامرد متصل شد که برای این اتصال نیاز به خاموشی و انتقال بار خطوط ۴۰۰ عسلویه ـ لامرد و لامرد ـ جناح بود که این عملیات با هماهنگی‌های فشرده با استانهای فارس، بوشهر و هرمزگان انجام شد. همچنین از طرفی عملیات اجرایی خط دوم ۴۰۰ (کیلوولت) از شبکه سراسری عسلویه ـ خنج به طول ۳۵ کیلومتر در حال اجرا می باشد. در ادامه آماده سازی برق موردنیاز دوران بهره برداری مجتمع آلومینیوم جنوب، جهت اتصال به پست گازی (GIS) کارخانه آلومینیوم جنوب، خط دو مداره ۲۳۰ کیلوولت به طول تقریبی ۷۰۰ متر احداث شده است.

با راه اندازی ایستگاه برق مذکور، زمینه تغذیه برق صنایع انرژی بر لامرد فراهم می‌شود که با تکمیل خط دوم ۴۰۰ (کیلوولت) از شبکه سراسری برق به سایت انرژی بر لامرد، برق دوران بهره برداری مجتمع آلومینیوم جنوب و همچنین دیگر صنایع درحال استقرار در این منطقه ویژه اقتصادی تامین می شود که تلاش شده است با تسریع در عملیات اجرایی، برق دوران بهره برداری کارخانه آلومینیوم هرچه سریعتر تکمیل گردد.